niedziela, 11 listopada 2012

The Independence Day / Święto Niepodległości



 Today is a National Holiday in Poland. The most important one. After the I World War Poland regained independence after over 100 years of imprisonment. But then was the II World War and almost 50 years of communism… And now we are independent again. For 23 years we are a democratic country again. After two decades of celebrating this with solemnity we’re starting just to enjoy the fact of freedom. :-) (I am aware of some very disturbing incidents that occurred today, but I just elect to ignore them. I’m proud of my country and want to celebrate this day, not fight with others who have different political sympathies.)

Dziś Dzień Niepodległości. Od 23 lat jesteśmy demokratycznym krajem. Po dwóch dekadach obchodzenia tego święta w powadze, w końcu zaczęliśmy trochę się nim bawić. Nie wiem jak wy, ale ja tam mam radochę z tego, że w Poznaniu imieniny Św. Marcina wypadają akurat w Święto Niepodległości. (Jestem świadoma pewnych nieprzyjemnych zajść, które miały dzisiaj miejsce, ale świadomie wybieram ignorowanie ich. Jestem dumna z mojego kraju i chcę świętować ten dzień, a nie kłócić się z politycznymi przeciwnikami.)


{ Polish President Bronisław Komorowski }

{ Guard of honour at the Tomb of the Unknown Soldier }
And it so happens that today is the name-day of the patron of my city. St. Martin. So we have a parade and big street- party. And St. Martins Rolls! Sweet rolls with white poppy-seed filling and with raisins and peanut sprinkle. Delicious!

It tak się składa, że przy okazji są dziś imieniny patrona Poznania, Św. Marcina. Więc mamy paradę uliczną, jarmark, koncerty i pokazy fajerwerków. I Rogale Świętomarcińskie. Słodkie rogale z ciasta półfrancuskiego, z nadzieniem z białego maku i rodzynek, pokryte lukrem i posypką z orzeszków. Mniam!













1 komentarz:

  1. swoją drogą w Poznaniu patriotyzm lokalny górą .. najpierw obchodzilam Św Marcina .. dopiero potem dowiedziałam się, że reszta kraju obchodzi dzień niepodległości ( do dziś mnie to szokuje ;D), a tak w ogóle, to patriotą trzeba być każdego dnia w roku prawda ? (dlatego też dzień rogala górą)

    OdpowiedzUsuń